
 
About Those Birth Announcements … 

The Advertiser Images 
In July of 2008 some online images surfaced claiming to be birth announcements for Barack Obama, from the 
Aug 13, 1961 Honolulu Advertiser. Lori Starfelt at Texas Darlin’ Blog  and Whatreallyhappened.com both 
published images that they claim were acquired independently from different locations. However, the following 
comparison of those images shows that is highly unlikely, if not impossible (you be the judge). 
 
Lori Starfelt’s image                                                              Whatreallyhappened.com 
     

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Compare 
1. The right and bottom borders 
2. The dotted line directly above Obama’s announcement. 
3. The “scratch” directly below the Asing announcement. 
4. The “scratch” in the left margin extending into the lower “Luau” ad. 
5. The blurring of lowest line of print in second-left column. 
 
The left side has been slightly cropped from Starfelt’s image, as can be seen by the “scratches” in the left 
margin that are cut off (under “THE SUNDAY ADVERTISER” and beside the Luau ad). Aside from that, the 
only difference in these copies is that the “scratch” under the Asing announcement has been erased from 
the left margin of the WRH image. 
 
These appear to be the same image, even though one was claimed to be from the Advertiser office and the 
other claimed to be from the microfilm of the Hawaii State Library. 

 
       The Star-Bulletin Images 
Sometime after the Advertiser images appeared, two anonymous posters each claimed they had gone into the 
Hawaii State Library and made copies from the microfilm of the Aug 14, 1961 Star-Bulletin – “Koa” at Texas 



Darlin’ Blog, and a poster at Prius Chat Forum. In addition, Whatreallyhappened.com posted an image 
received from somebody at the Advertiser office. 
           
 Koa’s image, from Texas Darlin’ Blog:                                 Prius Chat poster’s image:          

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
         

 
Whatreallyhappened.com image: 

 
Compare: 

1. The exact same hair in the viewer in dead center   
2. The exact same edges on all sides, even though this 

                is an enlargement and thus harder to make identical. 
3. The exact same arrow drawn on the image. 
4. The exact same scratches. 
5. The exact same waviness of the scan edge on left 

            and right edges (though WRH is slightly lighter)               
 
 
Again, these appear to be the same image, even though the 
top 2 claimed to be 2 people making independent copies at 
the Hawaii State Library, and the bottom was from 
somebody at the Advertiser office. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Where did these images come from? 
 
We seem to have just one image of the Star-Bulletin and one image of the Honolulu Advertiser. Did these 
images come from the Hawaii State Library as the bloggers claimed, the Advertiser office as WRH claimed, or 
someplace else?  
 
In March of 2010 blogger Ladysforest sent a friend to Hawaii and had him make copies from the microfilms at 
the Hawaii State Library.  
 
First let’s compare the Advertiser images: 
                                                                                                 
       Online Advertiser images (Starfelt and WRH)           Genuine Hawaii State Library microfilm copy 
                                                                                      
                                                                                                                                                                                                     

         
 
 
The genuine copy on the right is not just a darker copy. Magnify the image to see the number of scratches and 
how the scratches extend all the way into the left margin rather than neatly starting exactly at the left-most 
column of print. 
 
Notice also that for all those scratches on the genuine copy, it’s missing the only prominent scratch from the 
online image – the one that goes all the way across the tops of the lower-case letters in “Beat the Heat” (the 
heading at the top of the image). Somehow in 20 months’ time that prominent scratch disappeared – if the 
online image was truly from the Hawaii State Library microfilm. 
 
In addition, when one researcher asked the Hawaii State Librarian for a copy in late April, 2010 she received 
this response (emphasis mine): 
 



"As for your request for the Aug. 13, 1961 Honolulu Advertiser birth announcement page, I looked it up, but 
unfortunately, the microfilm is so worn down on top of being poorly microfilmed, that it is hardly legible. You 
might be better off asking another library that has a better, less used copy than ours. Or does it have to be the 
Advertiser? I checked the Star-Bulletin and that date and that film is fine. Let me know." 

 
If the Aug 13 page was old and poorly microfilmed in April of 2010 then it had been poorly microfilmed all along 
– if it was the same microfilm. But the online images show no signs of poor microfilming (streaks, blotches, 
blurriness, etc) 
 
It seems impossible that the online Advertiser images came from the Hawaii State Library. Where, then, did 
Lori Starfelt get her pristine image from, and why was it claimed to be from the Hawaii State Library? That is an 
important question. 
 
What about the Star-Bulletin image? Here is the online image, followed by the genuine copy made 20 months 
later: 
 
 
 Online image (Koa, Prius Chat poster, WRH):               Full-page copy from the Hawaii State Library 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
Notice that this copy also “lost” its prominent scratches over 20 months’ time, if the 2 anonymous posters 
actually made their copies from the Hawaii State Library’s microfilm as they claimed. 
 
(As an aside you might also want to enlarge the full-page copy and see the length of the birth announcement 
list there (even though there are more announcements that didn’t fit on this copy). The online lists looked like 



they were identical in both newspapers; that was cited as proof that the announcements had to have come 
from the Vital Records Office. In reality the Star-Bulletin had a total of 26 more announcements that were not 
included in the Advertiser’s list. If the identical lists were proof that the announcements had to come from the 
Vital Records Office, then does the actual fact that the lists were NOT identical prove that they DIDN’T come 
from the Vital Records Office?) 
 
So then, it also seems impossible that the online Star-Bulletin image came from the Hawaii State Library 
microfilm. 
 
This brings up a multitude of questions – the most important of which are these: Where DID those images 
come from, and why were we told false stories about who found them, where, and how? 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
    


